Upozornění

Tento web již není aktualizován, slouží jen pro přístup ke starým materiálům. Aktuální informace najdete na hlavním webu.

Potřebujeme hrdé školství

24. 11. 2013

Vážení,
opět jsme trochu dumaly nad situací ve školství. Tentokrát nás k tomu pošťouchla příloha v úterních Lidových novinách. Mimo jiné pojednává o tom, jak se na některých školách zavádějí tvrdá opatření a učitelé musí být stanovenou dobu na pracovišti, i když neučí.

Potřebujeme hrdé školství

Co jsme vydumaly?
Dobří kantoři za svoji práci nejsou dobře placeni. Kantorů, kteří učí do výše svého platu, je dost. Co s tím?

Ve školách neexistuje kariérní růst. Jako učitelka začnu a jako učitelka skončím (samozřejmě pár z nás bude řediteli a ředitelkami nebo jejich zástupci, najdeme si jinou práci nebo začneme podnikat). Jsme ale přesvědčeny, že to není hlavní problém. Většina lidí je ve školství proto, že je to baví a naplňuje… a nebo je to kdysi bavilo a naplňovalo.

Kdo zažil soustředěnou třídu při výuce, inteligentní otázku od žáka anebo výbuch smíchu s celou třídou, tak ví, jak je to úžasná práce.

Jak ale zlepšit současný stav?

Do školství musí jít více peněz. Ne přes fondy EU, ale přímo! Administrace projektů užírá obrovské množství energie. Je zrůdné, že školy, které mezi svými zaměstnanci nenašly lidi, kteří se do čerpání peněz z EU pustili, tak prostě nemají finance na modernější vybavení (třeba na počítače, dílny a laboratoře). Ale to vůbec neznamená, že nemají kvalitní učitele.

Evropské peníze deformují i školství. To, co by školy měly dělat normálně, rozjedou při projektu a po ukončení toku peněz tyto aktivity zásadně utlumí (pokud je v projektech povinná udržitelnost) nebo ukončí úplně.

Učitelé jsou zaměstnanci, kteří při plném úvazku mají být 8,5 hodiny na pracovišti. Dělat si tam přípravy, opravovat písemky, komunikovat a sdílet problémy s kolegy a hledat jejich řešení, sdílet s kolegy úspěchy, být k dispozici žákům i rodičům, dále se vzdělávat, doučovat žáky atd.

Pokud na dveře kabinetu nebo sborovny zaklepe žák nebo rodič a hledá nějakého učitele a dostane odpověď, že dotyčný učí až od 4. vyučovací hodiny, ať přijde těsně před jejím začátkem, tak se nedivme, že jsou lidé, kteří tvrdí, že si víc peněz nezasloužíme. Když učitelka na rodičovském sdružení řekne, že ji děti mají rády, protože je pouští 5 minut před zvoněním, tak… je blbá (dtto v mužské rodě).

Že jsou školy, kde je problém s nevyhovujícím zázemím pro kantory, nedostatkem počítačů, pomalým připojením k internetu, je fakt. Ale to vyřeší nějaká ta kačka.

Jak ale dostat z nás kantorů to nejlepší, co v nás je?

Každá škola musí mít dost peněz na to, aby mohla odměňovat kvalitní učitele nad rámec tarifních mezd. Je to na ředitelkách a ředitelích škol a řeči, že budou dávat peníze svým oblíbencům, jsou falešné. Škola je „firma“, její žáci a rodiče jsou zákazníci, za kterými jdou peníze, a chtějí kvalitní služby – např. vhodně formulovaný dotazník žákům a rodičům napoví hodně.

Školy plní nejen vzdělávací, ale i výchovnou funkci. Bohužel přibývá žáků, kteří vyrůstají v nepodnětném rodinném prostředí. Kdo, když ne rodina? Škola!

Pokud bude více peněz ve školství, může být ve třídách méně žáků (proč to jde jen chvilku, když se čerpají peníze z tzv. Šablon – až skončí, tak bude zase ve třídě narváno). Při menším počtu žáků to pro nás bude méně vyčerpávající, budeme se moci lépe věnovat nadaným, ale i méně šikovným žákům. Bude vhodnější prostředí na diskusi, děcka nebudou mít obavu říct něco před svými spolužáky. Hloupé a zesměšňující poznámky v téměř anonymním třicetihlavém stádu padají. Takže příště raději nic osobnějšího neřeknou a my budeme raději jen diktovat. To je aspoň klid.

Nepotřebujeme EU na to, abychom objevili dávno poznané, a to že:

Potřebujeme:

Bez kvalitních a hrdých kantorů, osvícených a zdatných ředitelek a ředitelů, kteří obhájí utracené peníze před rodiči, žáky, zřizovatelem i veřejností jako dobře investované do budoucnosti, budeme totiž jako společnost v háji.

Učitelky Střední školy stavební Třebíč:
Evženie Chmelová, finanční manažerka projektů z EU
Eva Růžičková, členka projektových týmů